Tweede helft 19e eeuw waren de ‘cartes de visite’ als fotogenre erg populair geworden.
Op een stevig kartonnen kaartje werd een (portret)foto geplakt waarvoor overduidelijk geposeerd werd.
Vaak werden als stoffering van het tafereel of voor de achtergrond beschilderde doeken of gipsen ornamenten gebruikt.
De naam van de fotograaf stond in zwierige letters op de voor- en achterzijde afgedrukt.
Zo was het ook mogelijk om, behalve in een atelier, ook op locatie te fotograferen en voor een relatief laag bedrag meerdere afdrukken te maken. Dit type foto raakte na 1900 snel in onbruik. Men vond het genre ouderwets en voor de fotograaf viel er weinig aan te verdienen.

Er zijn enkele portretfoto’s van de hand van Eduard Sanders bekend.
Deze kunnen qua afbeelding worden gekenmerkt als ‘cartes de visite’. Eén is op karton afgedrukt met een gestempelde achterkant. Twee andere zijn afgedrukt op briefkaartformaat (met achterzijde type 2). Er waren in Groningen al diverse fotografen binnen en buiten de familie Sanders die zich in het portretgenre hadden gespecialiseerd en hevig moesten concurreren. Blijkbaar vond Eduard deze vorm van fotografie niet interessant genoeg om zich verder op toe te leggen, en is het bij enkele experimenten gebleven.

Foto: H. v. Horssen.