Charlotte Erpenbeck: Das von Ihnen gefundene Bild stammt 100% sicher aus Haselünne und ist den abgebildeten Häusern nach um die 60-70 Jahre alt. Das Modehaus Wichelmann wird heute noch von der gleichen Familie betrieben wie damals.

152 HASELUNNE

Opgelost op 17-09-2007 door Sicco Fockens

17-09-2007, Sicco Fockens: Lijkt mij ook Duitsland. Bleyle (uithangbord) was een fabrikant van breiwaren, dus Wichelmann zal een winkel in die sfeer hebben gehad.

13-01-07, Martin Snuverink: Ondanks de fietsen heb ik hier een Duits gevoel bij. En dat niet alleen vanwege de naam Wichelmann, die in Nederland niet of nauwelijks voorkwam.

G 519 JEVER, Ostfriesland

Opgelost op 04-11-2009 door Dick Zweers

-Gedeelte van een kerk met monument van gemetselde keien.

04-11-2009, Dick Zweers: Dit is heel zeker de Lutherse (hoofd)kerk van Jever, Ostfriesland. Het koorgedeelte rechts staat nog. Bij restauratie zijn de ramen veranderd. Na een grote brand omstreeks 1970 is de rest (het schip) vervangen door nieuwbouw.

06-08-2009, Jan Spoolder: Dit is ongetwijfeld niet in Nederland maar w.s. in Westfalen, ergens tussen Münster en de Lippe. Gezien de prachtige renaissance wapensteen mogelijk zelfs een kerkje annex slotkapel. Let ook op de crucifix links naast het portaal, lijkt wel romaans..

 

S 016 LUNEBURG, Roter Hahn

Opgelost op 08-11-2010 door Dick Zweers

-Cor Draijer:
De tekening is vrij oud. Mijn schoonfamilie heeft in de jaren ’50 een hotel gehad in Zandvoort en voor de inrichting daarvan heeft de vader van mijn schoonvader een aantal oude prentjes en schilderijtjes gebruikt uit een pand in Amsterdam. Die hingen er ook al, toen hij het kocht. Met andere woorden, ik heb geen idee hoe oud het is.

09-11-2010, Martin Snuverink: Dit is inderdaad heel knap van Dick. Het gebeurt vaker dat de bewijsvoering niet volledig is. Hierover al vaker een opmerking gemaakt.
Een bewijsfoto is te vinden op http://www.heimatsammlung.de/topo_unter/21_ab_02/images_01/roter-hahn-202.jpg.

09-11-2010, Bert van Bodegom: Het is verbluffend dat Dick dit heeft gevonden. Geweldig! Ik ben toch wel heel erg benieuwd hoe hij dat voor elkaar gekregen heeft. En toch nog een kritische vraag tot slot: hoe kan nu iedereen zien dat de bewijsfoto de rother Hahn is ?

08-11-2010, Dick Zweers: Lijkt op Lüneburg, Roter Hahn.

25-03-2010, Dennis de Waart: Gezien het vakwerk en de binnenplaats lijkt me dit eerder in Duitsland dan in Nederland.

 

1048 FLENSBURG, Haven

Opgelost op 08-01-2012 door Peter Smaardijk

08-01-2012, Peter Smaardijk: Ik heb me hier een ongeluk om gezocht... Ik vond het niet Nederlands, dacht in eerste instantie Vlaanderen, maar het blijkt Duitsland te zijn. Het is de haven van Flensburg, vlakbij de Deense grens.
Op bijgaande plaatjes is het lessenaardak te zien dat op het zoekplaatje boven het roer van het schip te zien is. Links ervan het pand met de dakkapelletjes.
http://www.flensburg-online.de/altesflensburg/hafen1.html
http://www.flensburg-online.de/altesflensburg/hafen1910b.html
Op deze kaart is één en ander nog wat beter te zien: http://www.akpool.de/ansichtskarten/24103045-ansichtskarte-postkarte-flensburg-in-holstein-partie-am-hafen-boote
En hier een recente foto: http://www.panoramio.com/photo/46309957
Verbazingwekkend dat dit nog min of meer intact is! Het huidige adres is Schiffbrücke, nrs. 16 en hoger.

 

G 1508 KEVELAER

Opgelost op 21-04-2011 door Jan Lemmens

-Mogelijk Hoorn. Waar was de optocht voor bedoeld?


21-04-2011, Jan Lemmens: De foto is gemaakt in Keverlaer Duitsland. Zie o.a. beeldbank Noord-Holland. Bij intikken Kevelaer krijg je verschillende foto's te zien van de bedevaart. Er wordt verwezen naar de beeldbank van het Noord Hollands Archief. Op NL-HImNHA_5400468170, 71,72 enz. is het hek te zien. In het woonhuis ernaast is een winkel gekomen. Vanuit heel Nederland en België gingen de katholieken ter bedevaart naar Kevelaer. Pak maar een beeldbank en tik Kevelaer in en je krijgt ongeveer dezelfde foto"s te zien. Op de foto's staat vaak een letter en een nummer. De letter geeft aan waar de mensen vandaan kwamen en het nummer is om het makkelijk te maken om een foto uit een hele reeks te bestellen. V10 is de tiende foto van een groep uit Vught. Waar deze groep vandaan komt, kan ik (nog) niet thuis brengen.

 

1213 KEULEN, Südbrücke

Opgelost op 21-12-2011 door Peter Smaardijk

(detailscans verwijderd)

21-12-2011, Antoon Bosselaers: Peter Smaardijk doet wel meer dan een gok. Dat de torens op het ZP hoger zijn dan nu hoeft niet te verwonderen. Het ZP is van voor WO II. De brug werd in januari 1945 zwaar beschadigd, en de torens werden na de oorlog maar gedeeltelijk behouden, zie http://de.wikipedia.org/wiki/S%C3%BCdbr%C3%BCcke_%28K%C3%B6ln%29 waar je kan lezen "Wie bei ihrem nördlichen Pendant, der Hohenzollernbrücke, wurde auf einen Wiederaufbau der dekorativen Portale und von Teilen der Turmarchitektur verzichtet."

21-12-2011, Peter Smaardijk: Kleine correctie: de boog gaat over de Alfred-Schütte-Allee, tot 1957 heette die de Rheinallee...

21-12-2011, Peter Smaardijk: De Südbrücke is in de Tweede Wereldoorlog zwaar beschadigd. Volgens wikipedia.de "wurde auf einen Wiederaufbau der dekorativen Portale und von Teilen der Turmarchitektur verzichtet. Ein Teil der Quader wurde für den Wiederaufbau der steinernen Bögen über die Rheinallee und am Porzer Ufer verwendet" (de foto is vanaf de Porzer oever genomen; dit verklaart de afwijkende stenen boog, die is gebouwd met stenen van de brugportalen). De loggia-achtige uitbouwtjes aan de portalen zijn er echter nog. Ik ben eigenlijk wel overtuigd van deze oplossing.

21-12-2011, Berry Meester: De onderstaande berichten kwamen bijna gelijktijdig binnen ;-) Het gebouw aan de brug is op de fotokaart wel hoger. Detailscan geplaatst.

21-12-2011, Dennis de Waart: Mag ik detailscans van de bebouwing aan de overkant van de rivier? Ik zie daar o.a. een koepelvormig bouwsel. Lijkt mij Duitsland of zo.

21-12-2011, Peter Smaardijk: Een gok: deSüdbrücke in Keulen, rechteroever, zuidkant: http://g.co/maps/27b56

 

908 HAMBURG, Ellerholzhafen

Opgelost op 25-06-2010 door Martin Snuverink

25-06-2010, Martin Snuverink: Al vanaf het begin heb ik het idee dat dit in Duitsland gezocht moet worden. “Na googlen met “gekentert”(=gekapseisd), Dampfer (=ss) en Hamburg kwam ik op http://www.fof-ohlsdorf.de/thema/2009/105s05_hafen.htm. Deze site geeft een beschrijving met foto van het toen Braziliaanse passagiersschip Avaré dat op 16 juni 1922 bij het uitdokken in de Vulcanwerft in de Ellerholzhafen te Hamburg is gekapseisd en daar ook is weer rechtgetrokken. Er waren tevoren Hebeböcke (de kanteljukken! Dank aan Hans de Haas) op de bovendrijvende boordwand gemonteerd. Men heeft duizend stoomlieren gebruikt.
Het schip is gered, onherkenbaar omgebouwd en heeft tot 1963 onder 5 verschillende namen en rederijen gevaren. De Avaré mat 8791 BRT en was 140 m lang.
Op http://www.hamburger-fotoarchiv.de zien we de Ellerholzhafen met twee van dergelijke torens als op het zoekplaatje.

24-06-2010, Hans de Haas: Nu even alle details vergeleken met mijn foto van de Patria en vast gesteld dat dit niet de Patria is. De Patria was een motorschip gecombineerd vrachtschip met accomodatie voor ca. 80 passagiers en gebouwd in 1935. Het belangrijkste verschil wat zichtbaar is, is het bootdek. De patria had een open dek met de reddingsboten op rails over het gangboord. Dit schip lijkt mij een stoomschip van begin jaren 20. Helaas is op de sleper geen naam te zien en deze lijkt mij wel van Wijsmuller, want de Wijsmuller slepers hadden dezelfde band om de schoorsteen. Om de sleper te identificeren is een hele klus en brengt ons denk ik niet dichter bij de oplossing. De gebouwen zullen de uitkomst moeten brengen.

23-06-2010, Berry Meester:
Er is een probleempje geweest met uploaden maar dat is nu weer verholpen. Ik heb tijdelijk een super zware detailscan geplaatst. Even op je eigen pc. opslaan en uitvergroten maar.... Ik schat de foto uit de jaren 20-30.

22-06-2010, Martin Snuverink: De Patria was een schip van de Hamburg Amerika Linie, dat van 1894 tot 1899 voer. Toen is het in het Kanaal in brand gevlogen en twee dagen later gezonken, Zie http://www.wrecksite.eu/img/wrecks/patria_01.jpg
Het zoekplaatje zou dan van 1899 moeten dateren. Kan dit?

21-06-2010, Hans de Haas: Na veel zoekwerk ben ik nog geen steek verder. Het schip lijkt op de Patria, maar deze was van de HAL en wat doet het dan in Hamburg.
Zij was over stuurboord gegaan en dit schip van het ZP lijkt over BB te liggen. Het volgende aanknopingspunt zou die sleper moeten zijn, daar staat een naam op de zijkant en als ik dat goed zie ook een W op de schoorsteen. Dat zou dan Wijsmuller moeten zijn, dus waarschijnlijk toch in Nederland. Of er bergers uit Nederland in het buitenland zijn ingehuurd, dat zou ook nog kunnen. Een interessant plaatje waar ik voorlopig nog niet uit ben, maar ik zoek nog verder.

21-06-2010, Hans de Haas: Even de foto's erbij gepakt en dit is vrijwel zeker niet de Paris. Een andere foto die meer overeenkomsten heeft met het schip van het zoekplaatje is, de Patria die is gekapzeisd in de haven van Hamburg.
Er zijn veel overeenkomsten, vier reddingsboten op het bootdek en de constructies op het bovendek. Helaas is wel het schip op haar kant te zien, maar geen gebouwen op de achtergrond. Even ter verduideling voor Martin, die staatconstructies zijn zg. kanteljukken. Die zijn aan het schip gelast om het daaraan rechtop te zetten. Men is hier dus bezig met een bergingsoperatie.

21-06-2010, Hans de Haas: Volgens de aantekening op de achterzijde gaat het over passagiersschepen en hun geschiedenis. In mijn collectie van schepen heb ik een foto van een passagiersschip wat er net zo bij ligt. Dat was de Paris die is gekapseist in de haven van Le Havre in Frankrijk na een brand aan boord.

21-06-2010, Martin Snuverink: Inderdaad ligt hier een gekapseisd schip met het bovendek naar ons toegewend. De stalen constructies (hefbomen) dienen om het schip recht te trekken. Dit wordt nog steeds op deze wijze gedaan. De hefbomen zijn op een of andere manier aan de bovendrijvende zijkant van de romp bevestigd en vervolgens wordt met een hele batterij kabels en lieren het schip overeind getrokken. Een voorbeeld van deze werkwijze in 2007 in Antwerpen is prachtig te zien op http://www.youtube.com/watch?v=Oh8cHUGEBas&feature=player_embedded. Kijk vooral naar het filmpje rond 3:40. Met dank aan Arnout Ruigrok voor de vondst.
Het is dus geen werf maar tóch een haven en wel een flinke zeehaven. Maar intussen weten we nog niet waar dit is. Ik blijf erbij dat dit niet in NL is. Antwerpen, Duitsland en Frankrijk zijn mogelijk.

21-06-2010, Chiel van Neck: Volgens mij zien we een schip dat op zijn kant ligt.

20-06-2010, Berry Meester: Op de achterzijde staat een stempeltje: "Passagiersschepen en hun geschiedenis".
Archief 1. 2. 3 en Vierpijpers. H. van de Nieuwenhoff. Vergierdeweg 117 Haarlem. Omdat ik de kaart al aan Sander van Wijngaarden had laten zien, had ik dit nog even niet vermeld om nodeloos zoeken te voorkomen.

20-06-2010, Martin Snuverink: Naar mijn idee is dit een werf waar een of andere grote staalconstructie in aanbouw is. Ik heb geen idee wat die constructie moet voorstellen. Heel misschien een brugdeel. De bebouwing maakt de indruk Duits te zijn. In Nederland niet te plaatsen.

 

G 2349 RUHRORT, Eisenbahnhafen (DE)

Opgelost op 30-01-2013 door Peter Smaardijk

-Verzonden vanuit Duisburg 1920. Twee schepen van de firma Thyssen uit Rotterdam. Rechts op het bord meen ik Sneek te lezen.


30-01-2013, Peter Smaardijk: Dit moet de Eisenbahnhafen in Ruhrort zijn. Hermann Luwen had hier zijn bedrijf, waarvan enkele gebouwen tot vrij recent zijn blijven bestaan. Het woonhuis is volgens mij ook gewoon te zien op Google (http://goo.gl/maps/yalfi), maar op StreetView is het helaas al afgebroken. Zie ook deze kaarten op Delcampe: http://images-00.delcampe-static.net/img_large/auction/000/159/669/812_001.jpg, http://images-01.delcampe-static.net/img_large/auction/000/126/236/076_001.jpg, http://images-02.delcampe-static.net/img_large/auction/000/182/356/279_001.jpg.

29-01-2013, Peter Smaardijk: Het Elektro-Schweisswerk is van ene Luwen. Dat zat aan de Eisenbahnhafen in Duisburg-Ruhrort. Mogelijk hier links: http://www.akpool.de/ansichtskarten/24224714-ansichtskarte-postkarte-ruhrort-duisburg-rhein-dampfer-eisenbahn-hafen

29-01-2013, Ben Verhagen: Waarschijnlijk gewoon Duitsland, op het bord staat zoiets als elektro-schweisswerk, dat is de Duitse term voor elektrische apparaten fabriek of werkplaats.