G 1196 RENSWOUDE, Dorpstraat 108

Opgelost op 06-06-2010 door Jan Lemmens

-Komt uit een collectie Renswoude

06-06-2010, Jan Lemmens: Dorpsstraat 108, Renswoude. Het pand is kort na de Tweede Wereldoorlog afgebroken.
Dezelfde foto is te vinden op de beeldbank van Archief Eemland, nr. R00037

 

G 1530 SCHALKWIJK, Station

Opgelost op 04-05-2011 door Jan Spoolder

-Treinstempel, Utrecht - Bokstel. De kaart heeft geen afzender en is verzonden aan: J.W.B. Kerkhof, Grietstraat 21 in Utrecht.


08-05-2011, Sjoerd Eeftens: Ik heb nog wat gegevens over het zoekplaatje over de halte Schalkwijk. De apparaten met gewichten zijn perronslagwerken. Ze moesten enkele malen per dag worden opgewonden door de gewichten op te hijsen. Ze werden geactiveerd door de beide stations aan weerszijden (Houten en Culemborg) ten teken dat er een trein onderweg was naar Schalkwijk. Er luidde een schel met een langzame slag voor de ene richting en een iets snellere voor die voor de andere richting.
De overwegen aan weerszijden werden bediend door wachtpost 11 en wachtpost 12. Er waren geen bediende wissels en geen overpadbomen. De seinen werden bediend met de handels onder het bloktoestel dat binnen staat. De handels op het perron dienden voor het ontgrendelen van de handwissels naar enkele zijsporen, wat alleen kon als er geen doorgaande trein naderde. De handels staan buiten opdat de wachter en de rangeerder elkaar konden duidelijk maken wat er van elk verlangd werd.
De halte werd geopend in 1868, de sluitingsdatum is niet exact bekend maar ik vermoed 1934. Het haltegebouw is gesloopt in 1964 toen het overbodig werd nadat de blokpost op 29-9-1963 buiten dienst ging door automatisering van het blokstelsel. Het gebouw te Houten is zoals bekend, na verplaatsing behouden gebleven. De vergelijkbare gebouwen te Geldermalsen en Waardenburg zijn al eerder gesloopt.
Het pleisteren werd gedaan om inwateren van de steens muren tegen te gaan, en dat gebeurde begrijpelijkerwijze veelal alleen (maar niet altijd) aan de (zuid-)westzijde van gebouwen. Het is ook gebeurd bij Schalkwijk, maar niet aan de (oostelijke) perronzijde dus in die zin vormde dit geen bewijs.

03-05-2011, Sjoerd Eeftens: Jan heeft het bij het rechte eind.

03-05-2011, Berry Meester: Mooi gevonden door Jan, ik hou nog even een slag om de arm. Misschien wil Sjoerd er nog eens naar kijken? De foto is zeker jonger dan 1904.

03-05-2011, Jan Spoolder: Houten is het niet want dat was evenals Waardenburg en Culemborg bepleisterd.
Waardenburg en Culemborg hadden ook een uitbouw resp. een overkapping op het perron aan de spoorzijde.
Geldermalsen is theoretisch mogelijk, maar dan moet de foto van voor 1904 zijn. Toen werd het huidige station gebouwd.
Ik houd het op Schalkwijk, de plaatsing van de hedels op het perron en de gewichten naast de deuren zijn exact het zelfde.
Het station werd afgebroken in 1964. http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=schalkwijk&num=1

 

867 SOESTDUINEN

Opgelost op 16-03-2010 door Sjoerd Eeftens

16-03-2010, Sjoerd Eeftens: Dit is het station van Soestduinen, vroeger Soesterberg. Bewijsfoto's te over op www.stationsweb.nl.

 

1004 SOESTERBERG, Amersfoortsestraat 123

Opgelost op 19-12-2010 door Dik Kralt

19-12-2010, Dik kralt: Dit is het Koloniehuis Kinabu, Amersfoortsestraat 123 te Soesterberg. Het pand is enigszins gewijzigd, maar is met streetview nog goed te herkennen. Zie: http://jacobdebruin.web-log.nl/jacobdebruin/2004/11/driftbuien_met_.html

G 1453 SOESTERBERG, v.d. Griendlaan

Opgelost op 08-06-2012 door Jan de Mos

08-06-2012, Jan de Mos: G 1453 Rietgedekte boerderij. Is vrijwel zeker de boerderij Ouders Vrucht in Soesterberg.
Bestaat nu nog aan de v.d. Griendlaan. Zie voor meer foto's www.oudsoesterberg.nl.

   

G 1145 TIENHOVEN, Molen de trouwe wachter

Opgelost op 13-04-2010 door Gerard Ottevanger

13-04-2010, Gerard Ottevanger: Is molen De Trouwe Wachter te Tienhoven (Utr), Zie
http://www.molendatabase.nl/nederland/molen.php?nummer=846